ÇAYKUR, 2023 yılı yaş çay alım kampanyasının sonuna geldi

 

ÇAYKUR, 2023 yılı yaş çay alım kampanyasının sonuna geldi. ÇAYKUR bu yıl yaklaşık 586 bin ton çay alımı ile kapatacak gibi , stokta ise 109 bin ton kuru çay, satışta ise 2023’te 98 bin tona geldiği öğrenildi.

Geçen yıllarda olduğu gibi bu yıl da ÇAYKUR kampanya boyunca üreticilerine hiçbir sıkıntı yaşatmadı. Çay alımlarında kota ve kontenjan yok. Şöyle ki bu sene üretici nerede kendini güvende hissediyorsa çayını oraya verdi. ÇAYKUR alım yerlerinde  isteyen istediği saatte çayı getirdi ve sattı. ÇAYKUR’un kura çaya yüzde 15 zammından sonra özel sektör fiyat düşüremedi. İki senedir bu uygulanan fiyat politikası yaş çay ve kuru çayı aynı ölçüye getirdi. ÇAYKUR’un yaptığı bu uygulamalar ile çay sektörde üreticinin hiçbir mağduriyeti olmadı. Üretici rahat etti. Kurumlar, özel sektör rahat etti. Para açıklanan fiyatın altına düşmedi. Çay üretiminde her şey parayla. Budaması, yevmiyesi… Herkesin bir de ekmek parası. Budama konusunda en azından aynı şekilde bir yıl daha devam edecek gibi gözüküyor. Budama konusunda uzmanlardan aldığımız bilgiler doğrultusunda aslında her işte olduğu gibi “acele” ediyoruz. Bu konuda gelen taze filizi aşağıya indirmeden, o budama alanındaki  filizlerle diğer yaprakları karıştırıp harmanlayıp kaliteyi yakalama fırsatımız var. O filizler  kaliteli filizler çünkü. Yine edinilen bilgiler doğrultusunda ÇAYKUR Beyaz çaya çok önem veriyor. Bu sene ÇAYKUR Beyaz çay yaş çay tomurcuğunu 205 kilo alabildi. Beyaz çayın kilosu bin beş yüz lira. Beyaz çay konusunda çay üreticisi biraz tembel gibi gözüküyor. Çaykur beyaz çaya ağırlık veriyor ama bizce üretici kilosu bin beş yüz lira olan bu çaya pek fazla rağbet göstermiyor.

Son model iki yeni fabrika sorunsuz çalıştı

Öte yandan bu sezon üretime açılan Çamlıhemşin ve İkizdere Çay Fabrikaları sorunsuz bir sezon geçirdiği öğrenildi.

ÇAYKUR’da bundan önce açılan her yeni fabrika sıkıntılı bir çay alım süreci geçebilirdi ama ilk defa bu iki fabrika hiç sekteye uğramadığı öğrenildi. ÇAYKUR, Çamlıhemşin ve İkizdere’de güzel bir çay dönemi geçirdi.  Çamlıhemşin fabrikası bölge için örnek bir fabrika oldu. Her anlamda yapılacak diğer fabrikalara da örnek oldu diyebiliriz. Artı olarak Bölgede rahatlamış oldu. Ayder yolu üzerinde Çamlıhemşin fabrikası içinde açılan mağazayı görmek lazım , gerçekten çok güzel. Turizm açısından da çok güzel ve tam yerinde bir fabrika oldu çok rahatlıkla diyebiliriz.

“Bundan sonra AR-GE çalışmaları önemli”

ÇAYKUR’un başarılı Genel Müdürü Yusuf Ziya Alim’in geçmiş dönemlerde bir sözü var; ” Çaykur zarar  etmez etmemeli. İmalat var burada”

Sayın Genel Müdür çok doğru söylemiş, bende ilave edeyim;

“Bizim çayımız zaten Dünya üzerine kar yağan tek çay olduğu için sağlıklı bir çay, bir o kadar da ender bir çayımız var.  Her ne kadar edinilen bilgiler doğrultusunda 100 e yakın ülkeye ihraç yapsak da fazla değil bir ya da yarım konteyner olsa da yapılacak şey satışı daha hızlandırmak olduğunu düşünüyorum. Bu arada dışarıdan çay gelmek kaydıyla aldığımız çay sattığımız çay ülkemize anca yetiyor bilgisi var elimizde. ÇAYKUR bundan sonra  AR-Ge çalışmalarını daha hızlandırmalı diye düşünüyorum. Bu anlamda kafein tozu var, birde Çay tohumu da boşa gitmiyor yağ yapılıyor. Benim aklımda kalan Yeşil çaydan sirke çalışması var mesela. AR-GE konusuna daha ağırlık verilmesi gerekiyor.  Cocokpeat diye bir şey var. Sri Lanka dan geliyor. Topraksız tarım çalışmamız var. Duyduk ki ÇAYKUR  Çaycocokpeat patentini aldı. Çürümüş lifleri seralarda topraksız alanda değerlendirip pek çok ürün yetiştirebilen bir sistemi devreye girecek gibi gözüküyor. Hayırlı olsun diyelim, bunlar ÇAYKUR’un geleceği adına güzel çalışma örnekler. Genel Müdür Yusuf Ziya Alim ve yönetim kurulu üyelerini, tüm çalışanlarını tebrik edelim.

Çayın tarihi çok eskiye gidiyor.  MÖ 2000 li yıllara gidiyor. Bu içilen çayın da son zamanlarda özellikle pandemi döneminde bilim insanları çayın faydalarını gündeme getirdi. Antioksidan açısından zengin olduğu ortaya çıktı.

“Çay tercih edilen bir hediye oldu”

ÇAYKUR’un Ankara da mağazası var geçen aylarda gidip, görmüştük. Başkentte bu mağazada hediye götürülecek konsepte bir çeşitlilik bu mağazalarda mevcut. Orada bizim gördüğümüz, insanlar bu mağazalarda güzel bir hediye formunda bunu alabiliyor. Mağazalarda her tür çayı da görebiliyorsunuz. Bunun için de bitkisel çaylar da var. Yeşil Çaylı helva da var. Bu mağazalar bu anlamda çok rağbet görüyor. Çay tercih edilir bir hediye oluyor.  Yine bu konuda edindiğimiz bilgiler doğrultusunda ÇAYKUR’un 85 marka 110 çeşit çay var. Müşteriler, eski nostaljik çayı da en son çıkan çayı da görüyor. Hepsi bir arada oluyor. Bu arada bir not paylaşalım sizlerle. Mağazalar arasında en çok ciro yapan mağaza Rize dışında Giresun Tirebolu mağazası. Yakında, Ziraat Çay Bahçesinde iki tane araç şarj cihazı konulacak, bu bilgiyi de paylaşalım sizlerle. Tabi Ülkemizin bir başka göz bebeği olan THY’de Rize ÇAYKUR çayı gökyüzünde içilmeye devam ediliyor. Soğuk çay DİDİ konusunda bir gerileme yok, şimdilik 80 milyon civarında gözükse de yıl sonuna kadar 110 milyon satış hedefi var. Son olarak ÇAYKUR SU girişimi var. Bu fabrika Düzce’de olacak. Çaykur su çıktı mı güvenerek içilecek bir su markası olacak tabi ki . Hem bayi sorunu da yok. Yani kısaca pazar sorunu da olmayacak. Özetle Çaykur ve Rize çayımızı pek çok alanda marka değeri ile geniş bir sektörde taçlandırmak için ÇAYKUR çalışanları gece gündüz çalışmalarına devam ediyor.