EİB ve İTG Türk tarımının gelişimi için ortak lobi yapacak

İZMİR-BHA

Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) ve İzmir Tarım Grubu (İTG), Türk ekonomisi için stratejik önem taşıyan tarım ve gıda ürünleri ihracatının geleceğini masaya yatırdı. Ege İhracatçı Birlikleri Sürdürülebilirlik ve Organik Ürünler Koordinatörü Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, Ege Hububat, Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Muhammet Öztürk ve Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Melih İşliel ile birlikte yaklaşık 40 İTG üyesinin katıldığı toplantıda tarım ve gıda ihracatında yaşanan sorunların yanı sıra özellikle sektörün geleceği tartışıldı. 

Işık: “Tarım sektöründe sorunların çözümü için kamuoyu desteği çok önemli”

Ege İhracatçı Birlikleri Sürdürülebilirlik ve Organik Ürünler Koordinatörü Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, kamuoyu desteği olmadan başarının gelemeyeceğini, İzmir Tarım Grubu’nun kamuoyunun desteğinin tarım sektörüne yönelmesi için yaptığı çalışmaların çok kıymetli olduğunu dile getirdi. 

Organik sektöründe kamuoyu desteğini arkalarına almak için enstitüler, üreticiler, ihracatçılar 32 yıl önce Ekolojik Tarım Organizasyonu Derneği’ni kurduklarını hatırlatan Işık, “Organik sektörüyle ilgili kanun ve yönetmeliklerin çıkmasına büyük katkı sağladık. İhracatta standartlar oluştu. Bütünü iyileştirerek başarıya ulaşıyoruz. Firma olarak sizin iyi olmanız yetmiyor, bütünü iyileştirmek gerekiyor. 40 yıldır üretici, ihracatçı, enstitüler, üniversiteler, bakanlıklar ortak çalışarak büyük başarıya ulaştık. Organik sektöründe 100 binden fazla üretici ve 2 milyar dolara geldik. Türkiye’nin ülke imajını güçlendirmek dünya piyasalarında rekabet edebilmek, bu çerçevede istenen kalitede ürün temin etmek için ihracatçı şapkamız yanında üretime de her zaman destek verdik vermeye devam edeceğiz” diye konuştu. 

Türk organik sektörünün 100’den fazla ülkeye ihracat yaptığının altını çizen Işık şöyle devam etti: “Avrupa Birliği, ABD, Avustralya, Yeni Zellanda, Japonya, Güney Kore gibi gelişmiş ülkelere ihracat yapıyoruz. Bu ülkelerin spectlerine uygun üretim yapmak gerekiyor. 850 tane pestisite bakılıyor. Ülke olarak istediğimiz zaman başarabiliyoruz.”

Pandemi ve sonrasında Rusya-Ukrayna savaşının gıdaya erişimi zorlaştırdığına temas eden Işık, Almanya önderliğinde Avrupa’nın 2030-50 döneminde organik ürün üretimini yüzde 25-30 seviyesine çıkarma kararı aldığını, Almanya Tarım Bakanı Cem Özdemir’in bu kararlılığı Biofach Fuarı açılışında dillendiğini aktardı. 

Öztürk; “2023 ihracat hedefini tutturan az sayıdaki sektörlerden biri olduk”

Türkiye’nin gıda ürünleri ihracatının yaklaşık yarısını hububat bakliyat ve yağlı tohumlar sektörünün yaptığı bilgisini veren Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Muhammet Öztürk, sektör olarak 2013 yılında 2023 yılı için ortaya koydukları 14 milyar dolar ihracat hedefine 12,5 milyar dolar ihracat yaparak yaklaştıklarının altını çizdi. Öztürk, “Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği olarak 2013 yılında 300 milyon dolar seviyesinde ihracatımız varken 2023 yılı sonunda 1 milyar 65 milyon dolara ulaştık ve 2023 yılı için belirlediğimiz 1 milyar dolar hedefini aştık” dedi. 

Türk ihraç ürünlerinin tanıtımı için 6 ihracatçı birliği Türkiye Gıda Platformunu kurdukları bilgisini veren Öztürk, İstanbul’daki Worldfood Fuarı’na paydaş olduklarını ve fuarın 40 bin metrekare büyüklüğü aşmasına katkı sağladıklarını dillendirdi. 

Bitkisel yağ, un, lokum, hayvan yeminin aralarında olduğu 58 kalem ürün ihraç ettiklerini aktaran Öztürk, iklim değişikliği, su ve istihdam edecek iş gücünün en büyük soruları olduğunu sözlerine ekledi. 

İşliel; “En önemli konu ülke imajı”

İhraç pazarlarında mücadele ederken ülke imajının en önemli başlık olduğunun altını çizen Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Melih İşliel, İtalya, Fransa ve İspanya’nın ülke imajını öne çıkararak ihraç ürünlerini pazarladıklarına vurgu yaptı. 

Ülke imajının ürünlerin fiyatına doğrudan etki ettiğini örneklerle açıklayan İşliel, “Türkiye’den ihraç edilen peynirin fiyatı 5 dolarken, Yunanistan’ın feta peyniri 10-15 dolara, İtalya’nın parmesan peyniri 15-20 dolara, İsviçre peynirleri 20-25 dolara ihraç ediliyor” dedi.

Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Melih İşliel, Türkiye’nin su ürünleri ihracatında Yunanistan’ı da geride bırakarak Akdeniz’de bir numaraya yükseldiğini, Avrupa Birliği’nin Türkiye’ye ihtiyacı olduğunu, bilimsel yaklaşımları dikkate alarak üretim yaparak gıda ihracatında Türkiye’nin önünün açık olduğunu dile getirdi. 

Uğural: “16 yıldır Türk tarımı için fikir üretiyoruz”

İzmir Tarım Grubu’nun 16 yıldır ‘Tarım Önemlidir’ mottosuyla sivil inisiyatif olarak çalışmalarını sürdürdüğünü paylaşan İTG Sözcüsü İsmail Uğural, Türk tarımını daha iyi noktaya getirmek isteyen bir oluşum olarak hareket ettiklerini kaydetti. 

İzmir Tarım Grubu’nun Türkiye’de ilk olma özelliğini taşıdığının altını çizen Uğural, “Tarım ve gıda sektörünün tüm taraflarını bir araya getirmeye çalıştık. Tarım sektörünün entellektüelleri olarak Türkiye’nin tarım ürünleri ihracatının 50 milyar dolara ulaşması için zincir halkalarının neler yapması gerektiğini dillendiriyoruz. Türkiye’de tarım ürünleri ihracatının lideri olan Ege İhracatçı Birlikleri’yle Türk tarımının daha iyi konuma gelmesi için her türlü iş birliğine hazırız. Türk tarımı için ortak lobi yapmak istiyoruz. Ege İhracatçı Birlikleri Başkanlarının bu konudaki yapıcı yaklaşımının önümüzdeki süreçte tarım sektöründeki sorunların çözümüne katkı sağlayacağına inancımız tam” diye konuştu. 

Ege İhracatçı Birlikleri ve İzmir Tarım Grubu üyeleri tarım sektöründe, enflasyonist ortamda küçük çiftçinin üretimi bırakma noktasına gelmemesi için Ankara’nın çözümler üretmesi gerektiği konusunda görüş birliğine vardılar. 

Ege İhracatçı Birlikleri Genel Sekreter Yardımcısı Serap Ünal, İzmir Tarım Grubu üyelerine Ege İhracatçı Birlikleri’nin tarım ürünleri ihracatını artırmak adına Türkiye Milli Katılım Organizasyonlarını gerçekleştirdiği Biofach Organik Ürünler Fuarı, New York Fancy Food Fuarı, Japan Foodex Fuarı ve Çin Uluslararası İthalat Fuarı, TURQUALITY Projeleri ve UR-GE Projeleri hakkında sunum yaptı.